23-niepodlegla

 

     W ramach ogólnokrajowych obchodów 100-nej Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez państwo Polskie, miasto Sanok włączyło się do uczczenia tego wydarzenia. Jednym z pomysłów na upamiętnienie tych lat, Centrum Doskonalenia Nauczycieli przygotowało projekt pt. „Niepodległa”. Koordynatorem całego projektu w Zespole Szkół nr 3 była mgr Joanna Skarbowska-Sówka. Na pierwszym spotkaniu z młodzieżą i nauczycielami ustaliła ona harmonogram prac nad wszystkimi działaniami w szkole.

 

Pierwszą częścią tego projektu był koncert pieśni patriotycznych pt. ”I wszystkim śpiewajmy o tej co nie zginęła”, który odbył się w Sanockim Domu Kultury w dniu 6 marca 2018 r.

Następnym etapem tego projektu były prezentacje bloków tematycznych: (badawczo-historyczny, literacko-artystyczny, geograficzno-turystyczny i fotograficzny). Każda ze szkół powiatu sanockiego w ramach tych bloków tematycznych przedstawiała prace uczniów z ostatniego półrocza. Młodzież zaprezentowała różnorodne formy przekazu artystycznego (lapboobki, pamiętniki, prezentacje multimedialne, plansze, prace badawczo-historyczne i itp.). Opis tych zadań ukazuje poniższe sprawozdanie:

W dniu 22 maja 2018 r. odbyło się podsumowanie projektu „Niepodległa”, organizowanego przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sanoku. Impreza odbyła się w Sali Gobelinowej w Muzeum Historycznym w Sanoku. W ramach tego projektu młodzież szkolna powiatu sanockiego relacjonowała ekspertom (Wacław Krawczyk, Zofia Kijowska, Irena Penar, Barbara Dżugan, Marta Muszyńska, Krystyna Chowaniec, Andrzej Romaniak, Wacław Żuchowski) efekty swojej pracy z ostatnich kilku miesięcy. Każda szkoła realizowała zadania w następujących projektach:

- badawczo-historycznych,

- literacko-artystycznych,

- geograficzno-turystycznych,

- fotograficznym.

Swoje prace w tym dniu przedstawiło 17 szkół powiatu sanockiego.

Nasza szkoła zaprezentowała:

- Lapbooka poświęconego Ludwikowi Polańskiemu (postać fikcyjna) - {część literacko-artystyczna},

- Świadomość historyczna młodzieży na temat odzyskania niepodległości przez Sanok 1914-1918 -
   {część badawczo-historyczna},

- Śladami przodków – „Odbudowa Niepodległej”
  i „Poznajemy historię Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w Sanoku” – 

   {część geograficzno-turystyczna i fotograficzna}.

Efekty naszej pracy oceniała pani Marta Muszyńska dyrektor CDN w Sanoku.

Pani Muszyńska była pod ogromnym wrażeniem naszego lapbooka wykonanego przez uczniów klasy 3TA pod nadzorem dr Edyty Kulawiak-Roman. Lapbooka prezentowali uczniowie: Jakub Jasiński i Piotr Chryń. Szczególną uwagę pani ekspert zwróciła na merytoryczną stronę lapbooka i jego plastyczną formę (trójwymiarowość).

Uczennica klasy 3TK Emilia Kruk przedstawiła rezultaty projektu historyczno - badawczego, który nosił tytuł: Świadomość historyczna młodzieży na temat odzyskania niepodległości przez Sanok 1914-1918.

Emilia rozpoczęła omawianie od zaprezentowania testu sprawdzającego z wiedzy o Sanoku w latach 1914-1920, przeprowadzonego wśród uczniów naszej szkoły. Test ten pomogła przygotować i opracować mgr Monika Fundanicz. Emilia stwierdziła, że wiedza na ten temat koleżanek i kolegów jest bardzo uboga. Związku z tym ona i koledzy pod nadzorem pana mgr Tomasza Nazara przygotowują się do przedstawienia teatralnego pt. „Sanok 1918 rok. Droga do wolności”, które zostanie wystawione 11 listopada 2018 na hali naszej szkoły. Autorem scenariusza jest pan mgr Tomasz Nazar nauczyciel historii.

Następnym działaniem było stworzenie przez uczniów klasy 1TM prezentacji multimedialnych dotyczących Sanoka i jego historii w latach 1914-1920. Pani mgr Monika Fundanicz pomogła im w wyszukiwaniu materiałów i ukierunkowaniu młodzieży. Szczególną uwagę pani Muszyńskiej zwróciły te prezentacje, w których zgromadzono ogromny materiał badawczy (dokumentalny) o Sanoku oraz zachwyciła się umiejętnościami graficzno-multimedialnymi naszych uczniów.

Kolejnym punktem naszej działalności była ścieżka geograficzno-turystyczna pt. „Śladami przodków – „Odbudowa Niepodległej” i „Poznajemy historię Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w Sanoku”. Tę część prezentowały Wiktoria Wowk i Klaudia Pojnar uczennice klasy 1TF i jednocześni autorki tej ścieżki. Tworząc ją skupiły one swoją uwagę na najważniejszych miejscach historycznych naszego miasta oraz historii Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. Efekty swojej pracy zaprezentowały w formie plakatów ze zdjęciami oraz własnoręcznie wykonanych rysunków (np. budynku „Sokoła” i pomnika „Sokolnika” w Sanoku).

Realizację filmową i zdjęciową imprezy zapewnili: Emilia Kruk, Hubert Pasztor i Mateusz Niemczyk.

Na końcu spotkania eksperci omówili wszystkie prace przedstawione przez poszczególne szkoły powiatu sanockiego. Zwracali oni uwagę na ogrom pracy wykonanej przez uczniów i propagowanie miłości do „Małej Ojczyzny”. A przez to budzenie patriotyzmu państwowego i lokalnego wśród młodzieży.

Wicestarosta Powiatu Sanockiego Wacław Krawczyk będąc pod wrażeniem ogromu i profesjonalizmu pracy młodzieży szkolnej zapowiedział, że wszystkie lapbooki i plansze oraz inne formy artystyczne w ramach obchodów 100-nej Rocznicy Odzyskania Niepodległości zostaną zaprezentowane w Muzeum Historycznym w Sanoku. Wystawę tę będą mogli obejrzeć mieszkańcy Sanoka.

Proces tworzenia lapbooka przez uczniów klasy 3 TA został opisany w poniższym tekście.:

Lapbook Zespołu Szkół Nr 3 w Sanoku został zatytułowany „Moja historia a… Niepodległa. Ludwik Polański”. Opracowali go uczniowie z klasy 3TA (Jakub Jasiński, Maciej Ostrowski, Piotr Chryń) pod okiem pani dr Edyty Kulawiak-Roman.

Ta „książka na kolanach” prezentuje historię polskiego legionisty – patrioty, który urodził się w rodzinie pielęgnującej polskie tradycje; w jego domu nie tylko rozbrzmiewał rodzimy język (mimo zakazu zaborcy), ale idea odzyskania niepodległości towarzyszyła domownikom na co dzień. Z pokolenia na pokolenie zabiegano o suwerenność terenów polskich, uczestniczono w różnych zrywach niepodległościowych. Mając oparcie w rodzicach, dziadkach, wzorując się na wielu autorytetach, a jednocześnie zabiegając o wykształcenie, bohater lapbook’a powielił styl życia zgodnie z otrzymanymi wzorcami.

     Niniejszy lapbook jest swoistym pamiętnikiem legionisty Ludwika Polańskiego, którego działalność przyczyniła się do odzyskania niepodległości przez Polskę. Dzieło zostało podzielone na dwie części – pierwsza z nich skupia uwagę na rodzinnym aspekcie życia głównego bohatera. Z kolei druga część poświęcona jest działalności na rzecz ojczyzny. Całość została umieszczona na najważniejszych dla Polski barwach (białym i czerwonym), które zostały zbudowane na wzór polskiej flagi. Kompozycja lepbook’a łączy w sobie elementy retro i nowoczesne pomysły.

          W pierwszej części można odnaleźć podstawowe informacje o samym Ludwiku, ale także i o jego rodzinie. Zostało przedstawione Curriculum Vitae bohatera we współczesnej wersji, a także tradycyjny życiorys; dołączono informacje charakteryzujące postać oraz sposób postrzegania przez innych. Wklejono album ze zdjęciami rodzinnymi, osobistymi dokumentami bohatera. Ważnym elementem jest notatnik z wierszami napisanymi przez samego Ludwika czy list miłosny do żony. Ważnym elementem tej części jest zakładka z credo życiowym bohatera.

      Druga część prezentuje daty, autorytety i postacie historyczne, które wpłynęły na kształtowanie światopoglądu bohatera lapbook’a. Dołączono też pamiętnik patrioty – legionisty, zapiski walczącego; odwołano się do historii terenów polskich z czasów walki o niepodległość; ukazano odznaczenia, którymi został uhonorowany Ludwik; przywołano żołnierskie pieśni, które agitowały do podjęcia działania. Dodatkowo umieszczono wycinki z gazet mówiące o postaci oraz krzyżówkę, która stanowi podsumowanie zamieszczonych informacji.

Z zawartych w lapbook’u informacji wyłania się postać patrioty – Polaka, dla którego sprawa narodowa była istotna, a który za sprawą licznych życiowych zawirowań doświadczył wiele złego i dobrego. Znamienne jest to, że jego działania nie poszły na marne.

W przygotowaniu niniejszego lapbook’a uczniowie stworzyli fikcyjną postać, jednak w kreowaniu jej losów wzorowali się na życiu i działalności postaci historycznych – między innymi Józefa Piłsudskiego. Mówiąc o wydarzeniach historycznych czy organizacjach – wykorzystano informacje związane z terenami sanockimi, zaborem austriackim i rosyjskim.

Pieczę nad przebiegiem projektu i wykorzystaniem jego osiągnięć historyczno – dokumentalnych sprawowała koordynator projektu mgr Joanna Skarbowska-Sówka. Wszyscy realizujący te zadania stwierdzili, że zdobytą wiedzą na temat Odzyskania Niepodległości przez państwo Polskie i Sanok wykorzystają do spektaklu teatralnego w dniu 11 listopada 2018 r. na terenie naszej szkoły. Z wiadomości tych będą mogli korzystać wszyscy uczniowie naszej szkoły.

 

film  „NIEPODLEGŁA” PODSUMOWANIE PROJEKTU

 

Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.
OK