O SZKOLE  |  PLAN LEKCJI  |  DZIENNIK  |  AKTUALNOŚCI  |  SPORT W SZKOLE  |  film FILMY film |  FACEBOOK  |  REKRUTACJA  |  ZASADY REKRUTACJI  |

image018    „Świat jest podtrzymywany oddechem dzieci spieszących się do szkoły" (Talmud). Ten cytat obrazuje sytuację, jaka miała miejsce w ostatnim czasie w Zespole Szkół Nr 3 w Sanoku. W dniach 19 - 20 lutego bieżącego roku w niniejszej placówce zostały zorganizowane Dni Otwarte, w trakcie których uczniowie szkół gimnazjalnych z naszego regionu mogli zapoznać się z ofertą edukacyjną, jaką oferuje popularne sanockie ZST. Dodatkowym celem przedsięwzięcia było: przedstawienie osiągnięć podopiecznych, zaprezentowanie bazy dydaktycznej, pomocy edukacyjnych, hali sportowej, dobrze wyposażonego miejsca kształcenia praktycznego na terenie RCRE w Sanoku (naszych byłych warsztatów), miejsc odbywania praktyk w lokalnych firmach, stażach i wyjazdach zagranicznych w ramach projektów Erasmus+.

     Gospodarzami wydarzenia byli uczniowie, którzy wraz z opiekunami prezentowali przybyłym informacje na temat wszystkich kierunków kształcenia, wyjaśniając możliwości edukacyjne, a także rozwijając wszelkie niejasności w kwestii zgłębienia tajemnicy uczenia się w zakresie oferowanych zawodów. Na terenie szkoły zostały przygotowane stanowiska z rekwizytami, materiałami dydaktycznymi, planszami, modelami, specjalistycznym sprzętem i prezentacjami multimedialnymi.

    Uczniowie z klas o profilu technik informatyk na swoim stanowisku tłumaczyli zainteresowanym gimnazjalistom sposoby zastosowania technologii komputerowych. Prezentowali oni także standardy i zasady funkcjonowania egzaminu z poszczególnych kwalifikacji zawodu Technik informatyk, jak np. EE.08 – Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci, E.09 – Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami. Zaprezentowano także praktyczne umiejętności administrowania systemem Linux i Windows; pokazano programowanie i działanie programów utworzonych w językach Java i C++ między innymi tworzenie grafik z wykorzystaniem pętli oraz losowanie pytań quizowych z zastosowaniem funkcji. Stoisko to cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, biorąc pod uwagę fakt, że obecnie jest duże zapotrzebowanie na programistów i projektantów aplikacji, administratorów sieci, twórców aplikacji mobilnych i administratorów baz danych. Szczególnie podkreślany był fakt, że najlepsi uczniowie zdobywają kwalifikacje w irlandzkich firmach informatycznych, uczestnicząc w projektach Erasmus+, co daje szanse zatrudnienia także i na tamtejszym rynku pracy.

    Innym obleganym miejscem było stanowisko technika mechatronika, przy którym uczniowie z klasy maturalnej o tym profilu przedstawiali zasady kształcenia w zakresie niniejszego zawodu. Tłumaczyli, czym jest mechatronika i jaką pracę można wykonywać po zakończeniu szkoły. Zaprezentowali oni gimnazjalistom drukarkę 3D, omówili zasady jej działania i w obecności uczestników drukowali drobne gadżety. Przedstawiono także robota FESTO, który służy do symulacji pracy ciągu produkcyjnego. Wzbogaceniem prezentacji swego stanowiska maturzyści pokazali własnoręcznie wykonane przedmioty: kostkę, która wyświetla znaki z klawiatury w 3D, zegarek obrotowy ledowy, ramię robota działające jak ludzka ręką, jeżdżącego robota, który po wykryciu przeszkody zmienia kierunek jazdy.

    Na stanowisku technika pojazdów samochodowych uczniowie prezentowali tablice do tworzenia układów elektrycznych i elektronicznych, które stanowią wyposażenie pojazdów samochodowych. Zaprezentowano także stanowiska komputerowe ze specjalistycznym oprogramowaniem służącym do obsługi, diagnostyki i naprawy pojazdów samochodowych.

Uczniowie na stanowisku tłumaczyli zasady zdawania egzaminów zawodowych, jak również możliwość wybrania specjalizacji elektrycznej lub mechanicznej w klasach samochodowych.

Gimnazjaliści mogli zobaczyć warsztat samochodowy w RCRE Sanok ( na tzw. „górce za szkołą"). Uczniowie klas samochodowych na warsztacie prezentowali najnowsze metody diagnostyki samochodów za pomocą skanerów diagnostycznych., jak również zaprezentowali zupełnie nowo wyposażony warsztat – podnośniki i inne urządzenia zakupione w ramach realizowanego projektu.

    Z kolei uczniowie z klasy technik mechanik zaprezentowali sposoby programowania maszyn sterowanych numerycznie przy pomocy programu MTS. Opowiadali zaciekawionym gimnazjalistom o możliwości zdobycia umiejętności w ramach praktyk zawodowych w firmach na lokalnym rynku pracy, a także o możliwości wyjazdu na praktyki zagraniczne. Gimnazjaliści mogli także obejrzeć warsztaty szkolne, ich wyposażenie oraz zobaczyć, jak wygląda praca uczniów przy maszynach, min. typu CNC.

    Przedstawiciele zawodu technik elektryk przedstawili niektóre z zadań stawianych przed elektrykami w dzisiejszych czasach. Na tablicach ćwiczeniowych uczniowie zaprezentowali kilka projektów wykonywanych w ramach ćwiczeń na zajęciach, m. in. instalację schodową natynkową, obsługę silnika trójfazowego z wykorzystaniem falownika, przekaźnikowe sterowanie silnikami prądu stałego (ramię robota), sterowanie roletą garażową z wykorzystaniem przekaźnika programowalnego, bariery optyczne i czytnik RFID. Przedstawiony został również projekt układu oświetlenia jednego z uczniów naszej szkoły. Gimnazjalistom udzielano informacji na temat zawodu, a przede wszystkim zadań z nim związanych. Pojawiło się wiele pytań o egzaminy zawodowe, zajęcia prowadzone w tym zawodzie, a także o możliwości zatrudnienia po ukończeniu szkoły. Nasi uczniowie chętnie odpowiadali na wszystkie pytania.

    Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się także atrakcje przygotowane przez nauczycieli fizyki i chemii. Doświadczenia prezentowane przez nich miały na celu dowieść, że nauka nie zawsze musi być nudna. Pokazy odbywały się w kilku miejscach.

Czy łatwo zrobić tornado? Jak zrobić chmurę? A jak statek podwodny? Na te pytania można było uzyskać odpowiedź na hali sportowej, gdzie prezentowane były głównie doświadczenia z ciekłym azotem, który w temperaturze -196 st. C jest cieczą. Substancja ta w kontakcie z różnymi przedmiotami zmienia ich właściwości. Zanurzano w niej kwiatki, baloniki oraz piłeczki kauczukowe. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się też „gotowane" w ciekłym azocie słodycze. Uczniowie wykonali doświadczenia chemiczne: efektowną pastę dla słonia oraz spalanie nadmanganianu potasu za pomocą gliceryny. Ogromne poruszenie wśród widowni wywołały dymne kółka, za pomocą których nasi uczniowie strącali z głów gimnazjalistów plastikowe kubki. Eksperyment, w którym wytworzono chmurę w butelce, wzbudził lawinę braw. Na koniec tej części zostało wykonane bardzo spektakularne doświadczenie: „wybuch azotu", który prawie wstrząsnął murami naszej szkoły.

    Z kolei w sali 110 zostały zaprezentowane proste doświadczenia, które można wykonać z zastosowaniem ogólnodostępnych przedmiotów. Większa część pokazów związana była z próbą „oszukania grawitacji", np. lewitron magnetyczny, lewitron optyczny, lewitująca piłka i balony. Gimnazjaliści dowiedzieli się, jak można wykonać ciekawe lampy plazmowe oraz zmieniającą kolory ciecz. Inne prezentowane w tej sali doświadczenia to podciśnienie, tornado oraz żyroskop.

Ciekawym doświadczeniem była możliwość zobaczenia działania tuby Rubensa oraz fali stojących w rurze, lampy plazmowej. Są to w większości układy elektroniczne, które potrzebują do swojego działania bardzo wysokiego napięcia rzędu 10 000 V. Za pomocą dymu pokazano efektowne zjawiska związane z optyką geometryczną i falową. Ostatnim doświadczeniem był duszek w butelce.

    Atrakcji było wiele, niektóre szczególnie utkwią na dłużej w pamięci gimnazjalistów, którzy na pewno długo nie zapomną tej przygody, a być może będą chcieli ją kontynuować w naszej szkole.

W imieniu organizatorów serdecznie dziękujemy nauczycielom i uczniom z poszczególnych klas za pracę i trud włożony w przygotowanie stanowisk. Dni Otwarte 2018 pokazały, że nasza szkoła dla uczniów jest nie tylko placówką edukacyjną, ale miejscem, gdzie chętnie przebywają, znajdują oparcie i pomoc, bo dobra szkoła uczy dla życia.

  

film   Dni otwarte w naszej szkole - relacja filmowa.

 


Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.
Ok